|
||||||||||||||||||||||||
Historia Autosanu | ||||||||||||||||||||||||
Lata 1958 - 1966 | ||||||||||||||||||||||||
1958
Z dniem 1 stycznia 1958 roku, nastąpiła zmiana nazwy fabryki na Sanocka Fabryka Autobusów "AUTOSAN". W roku 1958 wchodzi do produkcji nowy autobus o konstrukcji samonośnej San H01. Autobusy były produkowane w dwóch wersjach, międzymiastowej San H01A, i miejskiej San H01B. Do roku 1961 wyprodukowano 3659 autobusów w wersji międzymiastowej i 800 autobusów w wersji miejskiej. | ||||||||||||||||||||||||
Charakterystyka techniczna autobusu SAN H01 A |
||||||||||||||||||||||||
Rysunek ofertowy autobusu H01B. Rys. W. Szczudlik
|
Wyprodukowano 28 autobusów H01 serii próbnej. Zostały one przekazane do próbnej eksploatacji zarówno jednostkom doświadczalnym , jak i przyszłym użytkownikom. Prowadzone badania pozwoliły na usuniecie wielu błędów konstrukcyjnych. Do końca roku wyprodukowano 611 sztuk autobusów. Autobus H01 wystawiany na MTP. Zdjęcia ze strony internetowej "Zwiedzamy MTP na Facebooku". 1959 Wyprodukowano 1501 autobusów H01. Na zdjęciach autobus H01B będący w posiadaniu MPK Kraków i H01A odbudowany przez AUTOSAN S.A. w 2012 roku. W roku 1959 następuje przełom w konstrukcji przyczep. Powstają pierwsze własnej konstrukcji przyczepy. Zostaje uruchomiona produkcja przyczepy samowyładowczej D-33H. Na potrzeby rynku krajowego została uruchomiona produkcja przyczepy D-34H. 1960 Wyprodukowano 1820 sztuk autobusów H01. Pierwszy eksport 3 sztuk autobusów H01. 1961 Została uruchomiona produkcja unowocześniona wersja autobusu H01 oznaczona symbolem San H-25. Najważniejsze zmiany do San H01 to wprowadzenie hamulców nadciśnieniowych, wprowadzenie nowych resorów, wprowadzenie niezależnego od silnika ogrzewania wnętrza autobusu - agregat grzewczy Sirokko. W latach 1961-1964 wykonano 5124 autobusów San H-25A w wersji międzymiastowej.
| Rysunek ofertowy autobusu H-25A. Rys. W. Szczudlik Rysunek ofertowy autobusu H-25B. Rys. W. Szczudlik
|
W latach 1961-1964 wykonano również 1260 autobusów miejskich San H-25B. Również w 1961 roku uruchomiono produkcję nadwozi mikrosamochodów Nysa N-61M i Nysa N-61S. Samochody Nysa produkowane Sanoku były przeznaczone na eksport. W Latach 1961-1967 wyeksportowano łącznie 2900 mikrobusów Nysa, które jeździły po drogach 20 krajów. Do najpoważniejszych odbiorców należeli: Egipt - 250 sztuk, Turcja, Kuba, CSRS, Wegry , ChRL, Arabia Saudyjska.
| Rysunek ofertowy mikrobusu Nysa. Rys. W. Szczudlik
|
1962 Zakład obchodzi 130 rocznicę powstania. Na zdjęciach szkice autobusu SFA-2 autorstwa Zdzisława Beksińskiego. Zdjęcia zostały udostępnione przez portal Oldtimery.com. Wykonano prototyp autobusu SFA-2 o nadwoziu samonośnym konstrukcji kratownicowo-szkieletowej. Z uwagi na swój charakterystyczny wygląd w tamtym czasie, nazywanym "akwarium", budził powszechną sensację. Jego karoseria, pozbawiona prawie zupełnie przetłoczeń, odznaczała się niezwykle kanciastymi kształtami. W SFA-2 zastosowano ciekawe rozwiązanie: podłoga umieszczona została bardzo wysoko i była całkowicie płaska, jako że nie posiadała praktycznie wnęk na koła. Pozwoliło to konstruktorom na racjonalne rozplanowanie wnętrza pojazdu. W 1962 roku powstał również prototyp autobusu SFA-2A w wersji międzymiastowej, oraz autobusu SFA-2B w wersji miejskiej. Również w 1962 roku powstał prototyp autobusu SFA-3. Opracowano dokumentację konstrukcyjna autobus H-30, który miał zastąpić autobus H-25. Wykonano 4 sztuki tego autobusu, ale autobus nie wszedł do seryjnej produkcji. Prototyp autobusu H-26, skrócona wersja autobusu H-25. Jazdy testowe autobusów H25 i mikrobusu N61. Obchody 130 rocznicy powstania firmy. Wizyta Piotra Jaroszewicza w zakładzie. 9 listopada 1962 - wyprodukowanie 10 000 autobusu. Autobusy H-25 wystawiane na MTP. Zdjęcia ze strony internetowej "Zwiedzamy MTP na Facebooku". Pod koniec roku zostaje przekazany do badań prototyp autobusu H-27. Na zdjęciach pokazany montaż agregatu grzewczego, akumulatorów i szafy elektrycznej autobusu H-27. W 1962 roku następuje dalsza modernizacja przyczepy D-33H i D-34H. W jej wyniku zostaje uruchomiona przyczepa samowyładowcza D-43, której konstrukcja ścian była oparta o profile hutnicze. 1963 Eksport 181 autobusów H-25, głównie na Kubę. Zdjęcie z gazety Motor nr 544 Załadunek autobusów w porcie. W 1963 roku z taśmy produkcyjnej schodzi 100-tysięczna przyczepa. 1964 Na zdjęciach model mikrobusu wg projektu Zbigniewa Beksińskiego. Zdjęcia pochodzą z Muzeum Historycznego w Sanoku. Bramy Sanockiej Fabryki Autobusów opuścił prototyp mikrobusu SFA-4 "Alfa". Posiadał on nadwozie samonośne, w znacznym stopniu przeszklone, o ładnej i nowoczesnej sylwetce. SFA-4 "Alfa" zastąpić miał produkowaną dotychczas w Sanoku Nysę 501 Mikrobus. Ostatecznie zbudowano serię próbną 20 egzemplarzy SFA-4 "Alfa". Planowane na rok 1965 uruchomienie seryjnej produkcji nie doszło do skutku, zrezygnowano z wytwarzania mikrobusów, skupiając swoją uwagę na autobusach średniej pojemności. Rysunek prototypu mikrobusu SFA-4 "Alfa". San H-25. Na zdjęciach etapy produkcji autobusu. Zdjęcia z gazety Motor nr 665. W połowie 1964 roku następuje dalsze unowocześnianie samochodów międzymiastowych, uruchomiono produkcje autobusu H-27A. W okresie 1964 - 1967 wykonano 5473 sztuki autobusów.
| Rysunek ofertowy autobusu H-27A. Rys. W. Szczudlik Rysunek ofertowy autobusu H-27B. Rys. W. Szczudlik
|
Uruchomiono również wersję miejską autobusu H-27B, całkowicie zunifikowaną z wersją międzymiastową. Wykonano 1307 takich autobusów. Wszystkie autobusy H-27 były adaptowane do montażu urządzeń sanitarnych. Wykonano również prototyp autobusu HR27 z ramą podłużnicową. 1965 15 września 1965 - Zawalenie się części dachu wydziału montażu. W 1965 roku rozpoczęła się rozbudowa zakładu przyczep w Zasławiu. 1966 W 1966 roku uruchomiono produkcję przyczepy samowyładowczej D-45. Równolegle z produkcją przyczep samowyładowczych D-45 produkowane były przyczepy do przewozu wapna D-45W, przyczepy skrzyniowe D-45S w opcji z nadstawami ażurowymi umożliwiające przewóz materiałów objętościowych. Wykonano prototyp autobusu SFA-21. Był to również autobus o nadwoziu samonośnym, w tym autobusie zastosowano ramę podłużnicową, zastosowaną później w autobusie H-100. Równolegle z pracami nad autobusem SFA-21, prowadzono prace nad konstrukcją również autobusu ramowego oznaczonego symbolem SFA-21HR, opartym na podwoziu samochodu Chausson. W roku 1966 budowa pierwszych 20 sztuk autobusu San H-100, do budowy wykorzystano podwozie autobusu SFA-21 o mocnej ramowej konstrukcji podwozia i cienkościennej konstrukcji nadwozia dotychczasowego autobusu San H-27. Jazdy testowe autobusu H100. Autobus H100. Egipt - Autobus H100.
| Rysunek ofertowy autobusu H-100A. Rys. W. Szczudlik
Również w tym samym okresie wykonywano autobusy w wersji miejskiej San H-100B. Różnica w stosunku do autobusu międzymiastowego polegała na zastosowaniu drzwi dwuskrzydłowych sterowanych pneumatycznie ze stanowiska kierowcy, jak również we wnętrzu pojazdu zastosowano jeden szereg siedzeń pojedynczych, co umożliwiło przewóz 22 pasażerów siedzących i 60 pasażerów stojących. Wykonano takich autobusów 5873 sztuki.
|
| Rysunek ofertowy autobusu H-100B. Rys. W. Szczudlik
| Katalog wyrobów produkowanych przez Sanocką Fabrykę Autobusów z 1966 roku. Katalog wyrobów produkowanych przez Sanocką Fabrykę Autobusów z 1966 roku.
Wiek XIX
<<<<
1900-13
<<<<
1914-27
<<<<
1928-44
<<<<
1944-49
<<<<
1950-57
<<<<
1958-66
>>>>
1967-74
>>>>
|
>>>>
1975-80
>>>>
1981-89
>>>>
1990-95
>>>>
1996-2000
>>>>
2001-03
>>>>
2004-06
>>>>
2007
>>>>
2008
>>>>
|
>>>>
2009
>>>>
2010
>>>>
2011
>>>>
2012
>>>>
2013
>>>>
2014
>>>>
2015
>>>>
2016
>>>>
2017
>>>>
2018
>>>>
|
>>>>
2019
>>>>
2020
>>>>
2021
>>>>
2022
>>>>
2023
>>>>
2024
|
© 2007 - 2024
Szczudlik
|
|
|