![]() |
||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Historia Autosanu | ||||||||||||||||||||||||
Lata 1958 - 1966 | ||||||||||||||||||||||||
1958
Z dniem 1 stycznia 1958 roku, nastąpiła zmiana nazwy fabryki na Sanocka Fabryka Autobusów "AUTOSAN". ![]() ![]() W roku 1958 wchodzi do produkcji nowy autobus o konstrukcji samonośnej San H01. Autobusy były produkowane w dwóch wersjach, międzymiastowej San H01A, i miejskiej San H01B. Do roku 1961 wyprodukowano 3659 autobusów w wersji międzymiastowej i 800 autobusów w wersji miejskiej. | ||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() Charakterystyka techniczna autobusu SAN H01 A |
||||||||||||||||||||||||
![]() Rysunek ofertowy autobusu H01B. Rys. W. Szczudlik
|
Wyprodukowano 28 autobusów H01 serii próbnej. Zostały one przekazane do próbnej eksploatacji zarówno jednostkom doświadczalnym , jak i przyszłym użytkownikom. Prowadzone badania pozwoliły na usuniecie wielu błędów konstrukcyjnych. Do końca roku wyprodukowano 611 sztuk autobusów. ![]() ![]() ![]() ![]() Autobus H01 wystawiany na MTP. Zdjęcia ze strony internetowej "Zwiedzamy MTP na Facebooku". ![]() ![]() 1959 Wyprodukowano 1501 autobusów H01. ![]() ![]() ![]() Na zdjęciach autobus H01B będący w posiadaniu MPK Kraków i H01A odbudowany przez AUTOSAN S.A. w 2012 roku. W roku 1959 następuje przełom w konstrukcji przyczep. Powstają pierwsze własnej konstrukcji przyczepy. Zostaje uruchomiona produkcja przyczepy samowyładowczej D-33H. ![]() Na potrzeby rynku krajowego została uruchomiona produkcja przyczepy D-34H. ![]() 1960 Wyprodukowano 1820 sztuk autobusów H01. Pierwszy eksport 3 sztuk autobusów H01. ![]() 1961 Została uruchomiona produkcja unowocześniona wersja autobusu H01 oznaczona symbolem San H-25. Najważniejsze zmiany do San H01 to wprowadzenie hamulców nadciśnieniowych, wprowadzenie nowych resorów, wprowadzenie niezależnego od silnika ogrzewania wnętrza autobusu - agregat grzewczy Sirokko. W latach 1961-1964 wykonano 5124 autobusów San H-25A w wersji międzymiastowej.
| ![]() Rysunek ofertowy autobusu H-25A. Rys. W. Szczudlik ![]() Rysunek ofertowy autobusu H-25B. Rys. W. Szczudlik
|
![]() W latach 1961-1964 wykonano również 1260 autobusów miejskich San H-25B. ![]() ![]() Również w 1961 roku uruchomiono produkcję nadwozi mikrosamochodów Nysa N-61M i Nysa N-61S. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Samochody Nysa produkowane Sanoku były przeznaczone na eksport. W Latach 1961-1967 wyeksportowano łącznie 2900 mikrobusów Nysa, które jeździły po drogach 20 krajów. Do najpoważniejszych odbiorców należeli: Egipt - 250 sztuk, Turcja, Kuba, CSRS, Wegry , ChRL, Arabia Saudyjska. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
| ![]() Rysunek ofertowy mikrobusu Nysa. Rys. W. Szczudlik
|
1962 Zakład obchodzi 130 rocznicę powstania. ![]() ![]() ![]() ![]() Na zdjęciach szkice autobusu SFA-2 autorstwa Zdzisława Beksińskiego. Zdjęcia zostały udostępnione przez portal Oldtimery.com. ![]() ![]() Wykonano prototyp autobusu SFA-2 o nadwoziu samonośnym konstrukcji kratownicowo-szkieletowej. Z uwagi na swój charakterystyczny wygląd w tamtym czasie, nazywanym "akwarium", budził powszechną sensację. Jego karoseria, pozbawiona prawie zupełnie przetłoczeń, odznaczała się niezwykle kanciastymi kształtami. W SFA-2 zastosowano ciekawe rozwiązanie: podłoga umieszczona została bardzo wysoko i była całkowicie płaska, jako że nie posiadała praktycznie wnęk na koła. Pozwoliło to konstruktorom na racjonalne rozplanowanie wnętrza pojazdu. ![]() ![]() ![]() W 1962 roku powstał również prototyp autobusu SFA-2A w wersji międzymiastowej, ![]() ![]() ![]() oraz autobusu SFA-2B w wersji miejskiej. ![]() ![]() ![]() ![]() Również w 1962 roku powstał prototyp autobusu SFA-3. ![]() ![]() Opracowano dokumentację konstrukcyjna autobus H-30, który miał zastąpić autobus H-25. Wykonano 4 sztuki tego autobusu, ale autobus nie wszedł do seryjnej produkcji. ![]() ![]() ![]() ![]() Prototyp autobusu H-26, skrócona wersja autobusu H-25. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jazdy testowe autobusów H25 i mikrobusu N61. ![]() ![]() Obchody 130 rocznicy powstania firmy. Wizyta Piotra Jaroszewicza w zakładzie. ![]() ![]() 9 listopada 1962 - wyprodukowanie 10 000 autobusu. ![]() ![]() Autobusy H-25 wystawiane na MTP. Zdjęcia ze strony internetowej "Zwiedzamy MTP na Facebooku". ![]() ![]() ![]() ![]() Pod koniec roku zostaje przekazany do badań prototyp autobusu H-27. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Na zdjęciach pokazany montaż agregatu grzewczego, akumulatorów i szafy elektrycznej autobusu H-27. ![]() ![]() ![]() W 1962 roku następuje dalsza modernizacja przyczepy D-33H i D-34H. W jej wyniku zostaje uruchomiona przyczepa samowyładowcza D-43, której konstrukcja ścian była oparta o profile hutnicze. ![]() ![]() 1963 Eksport 181 autobusów H-25, głównie na Kubę. ![]() Zdjęcie z gazety Motor nr 544 Załadunek autobusów w porcie. ![]() W 1963 roku z taśmy produkcyjnej schodzi 100-tysięczna przyczepa. ![]() ![]() 1964 Na zdjęciach model mikrobusu wg projektu Zbigniewa Beksińskiego. Zdjęcia pochodzą z Muzeum Historycznego w Sanoku. ![]() ![]() Bramy Sanockiej Fabryki Autobusów opuścił prototyp mikrobusu SFA-4 "Alfa". Posiadał on nadwozie samonośne, w znacznym stopniu przeszklone, o ładnej i nowoczesnej sylwetce. SFA-4 "Alfa" zastąpić miał produkowaną dotychczas w Sanoku Nysę 501 Mikrobus. Ostatecznie zbudowano serię próbną 20 egzemplarzy SFA-4 "Alfa". Planowane na rok 1965 uruchomienie seryjnej produkcji nie doszło do skutku, zrezygnowano z wytwarzania mikrobusów, skupiając swoją uwagę na autobusach średniej pojemności. Rysunek prototypu mikrobusu SFA-4 "Alfa". ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() San H-25. Na zdjęciach etapy produkcji autobusu. Zdjęcia z gazety Motor nr 665. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() W połowie 1964 roku następuje dalsze unowocześnianie samochodów międzymiastowych, uruchomiono produkcje autobusu H-27A. W okresie 1964 - 1967 wykonano 5473 sztuki autobusów.
| ![]() Rysunek ofertowy autobusu H-27A. Rys. W. Szczudlik ![]() Rysunek ofertowy autobusu H-27B. Rys. W. Szczudlik
|
Uruchomiono również wersję miejską autobusu H-27B, całkowicie zunifikowaną z wersją międzymiastową. Wykonano 1307 takich autobusów. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Wszystkie autobusy H-27 były adaptowane do montażu urządzeń sanitarnych. ![]() ![]() ![]() Wykonano również prototyp autobusu HR27 z ramą podłużnicową. ![]() ![]() ![]() 1965 15 września 1965 - Zawalenie się części dachu wydziału montażu. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() W 1965 roku rozpoczęła się rozbudowa zakładu przyczep w Zasławiu. ![]() ![]() 1966 W 1966 roku uruchomiono produkcję przyczepy samowyładowczej D-45. ![]() Równolegle z produkcją przyczep samowyładowczych D-45 produkowane były przyczepy do przewozu wapna D-45W, przyczepy skrzyniowe D-45S w opcji z nadstawami ażurowymi umożliwiające przewóz materiałów objętościowych. ![]() Wykonano prototyp autobusu SFA-21. Był to również autobus o nadwoziu samonośnym, w tym autobusie zastosowano ramę podłużnicową, zastosowaną później w autobusie H-100. ![]() ![]() ![]() ![]() Równolegle z pracami nad autobusem SFA-21, prowadzono prace nad konstrukcją również autobusu ramowego oznaczonego symbolem SFA-21HR, opartym na podwoziu samochodu Chausson. ![]() ![]() ![]() W roku 1966 budowa pierwszych 20 sztuk autobusu San H-100, do budowy wykorzystano podwozie autobusu SFA-21 o mocnej ramowej konstrukcji podwozia i cienkościennej konstrukcji nadwozia dotychczasowego autobusu San H-27. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jazdy testowe autobusu H100. ![]() ![]() Autobus H100. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Egipt - Autobus H100. ![]() ![]() ![]() ![]()
| ![]() Rysunek ofertowy autobusu H-100A. Rys. W. Szczudlik
Również w tym samym okresie wykonywano autobusy w wersji miejskiej San H-100B. Różnica w stosunku do autobusu międzymiastowego polegała na zastosowaniu drzwi dwuskrzydłowych sterowanych pneumatycznie ze stanowiska kierowcy, jak również we wnętrzu pojazdu zastosowano jeden szereg siedzeń pojedynczych, co umożliwiło przewóz 22 pasażerów siedzących i 60 pasażerów stojących. Wykonano takich autobusów 5873 sztuki.
|
![]()
| ![]() Rysunek ofertowy autobusu H-100B. Rys. W. Szczudlik
| Katalog wyrobów produkowanych przez Sanocką Fabrykę Autobusów z 1966 roku. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Katalog wyrobów produkowanych przez Sanocką Fabrykę Autobusów z 1966 roku. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Wiek XIX
<<<<
1900-13
<<<<
1914-27
<<<<
1928-44
<<<<
1944-49
<<<<
1950-57
<<<<
1958-66
>>>>
1967-74
>>>>
|
>>>>
1975-80
>>>>
1981-89
>>>>
1990-95
>>>>
1996-2000
>>>>
2001-03
>>>>
2004-06
>>>>
2007
>>>>
2008
>>>>
|
>>>>
2009
>>>>
2010
>>>>
2011
>>>>
2012
>>>>
2013
>>>>
2014
>>>>
2015
>>>>
2016
>>>>
2017
>>>>
2018
>>>>
|
>>>>
2019
>>>>
2020
>>>>
2021
>>>>
2022
>>>>
2023
>>>>
2024
>>>>
2025
|
© 2007 - 2025
Szczudlik
|
|
![]() |