Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Historia Autosanu
Lata 1981 - 1989
1981

Autobus H9-35 - unifikacja z H9-20.



Rysunek ofertowy autobusu H9-35.01 Rys. W. Szczudlik


Furgon N120-02 do przewozu mebli na podwoziu STAR 200



Furgon N120-04 do przewozu odzieży na podwoziu STAR 200



1982

28 maja 1982 - obchody jubileuszu 150-lecia Sanockiej Fabryki Autobusów.




W roku 1982 powstają trzy prototypy H10-20. Pierwszy powstaje prototyp H10-20.01, daje on początek nowej rodziny autobusów H10. Podwozie autobusu w znacznej mierze zostaje oparte na podwoziu autobusu H9-20, natomiast nadwozie wyróżniało się nowoczesną, kanciastą sylwetką o dużej powierzchni przeszklonej.



Pozostałe dwa prototypy niewiele różniące się od swojego poprzednika, to: H10-20.02 posiadające drzwi przednie dwuskrzydłowe oraz H10-21
z silnikiem TAM F6L413 FR.



1983

Wykonano prototyp autobusu miejskiego H10-35, który w zamyśle miał zastąpić H9-35. Nadwozie autobusu wyróżniało się nowoczesną, kanciastą stylistyką z podwieszonymi u góry wycieraczkami przedniej szyby. Lekkości sylwetce nadawały cztery pary drzwi, wyposażone w bardzo duże, sięgające prawie stopnia wejściowego szyby. W podwoziu zastosowano pneumatyczne zawieszenie obu osi. Jednostopniowy most napędowy dostarczyła węgierska firma Raba, a z przodu zastosowano zawieszoną niezależnie oś Jelcz. Autobus można było spotkać na liniach komunikacyjnych w Sanoku do 1989 roku.



W roku 1983 powstają trzy prototypy autobusów o dużej pojemności. Pierwsze dwa autobusy międzymiastowe o długości 11m, o symbolu H10-51
z silnikiem TAM F6L413 FR



i H10-53 z silnikiem 6CT107 z WSW Andrychów.



Trzeci prototyp autobusu był w wersji turystycznej o długości 12m, o symbolu H10-12 z silnikiem SW680 z WS Mielec.



1984

W 1984 roku podjęta zostaje ostatecznie decyzja o wprowadzeniu do produkcji rodziny autobusów H10. Jako pierwszy bramy fabryki opuści 11-metrowy autobus międzymiastowy, pojawia się prototyp H10-11.01, bardzo zbliżony do późniejszych, seryjnych egzemplarzy, autobus został wyposażony w silnik SW680 z WS Mielec. Zwiększyła się nieco długość nadwozia - z 11010 do 11200 mm. Zastosowano również dla obu osi zawieszenia pneumatyczne. W czwartym kwartale 1984 roku zostaje wyprodukowana seria próbna autobusów H10-11.01 w ilości 30 sztuk.



Rysunek ofertowy autobusu H10-11.01. Rys. W. Szczudlik


Do roku 1990 wyprodukowano 1311 autobusów w tej wersji. Od 1986 równolegle z silnikiem SW680, montowano w autobusie H10-11.13 silnik TAM F6L413 FR
a następnie H10-11.13 z silnikiem TAM F8L413 FR.
W 1984 roku powstaje także inny prototyp autobusu 11-metrowego, nazwany H10-11.05. Był to autobus w wersji dla ruchu podmiejskiego. W następnym roku uruchomiono partie próbna w ilości 10 sztuk. Niestety wówczas autobus nie znalazł zainteresowania wśród odbiorców.



Rysunek ofertowy autobusu H10-11.05. Rys. W. Szczudlik


W roku 1984 wykonano dwa przednio silnikowe prototypy autobusów H6: miejskiego H6-01 i międzymiastowego H6-02. W autobusie zastosowano 4 cylindrowy silnik z WSW Andrychów.



W 1984 roku uruchomiono produkcję seryjną przyczep D-732, która zastąpiła wysłużoną przyczepę D-47.



1985

Prototyp autobusu H10-11.02 z silnikiem SW680/95/2 z WS Mielec.



Powstają trzy prototypy autobusu miejskiego H10-30, nieco zmodyfikowane w stosunku do prototypu H10-35 z 1983 roku.



W maju 1985 zakończono budowę prototypów autobusu H10-12. Pierwszy H10-12.01 z silnikiem SW680, natomiast drugi H10-12.03 silnikiem TAM F8L413 FR.
Ze względu na brak zainteresowania przez PKS tego typu autobusem, jego produkcja rozpoczęła się dopiero w roku 1990.

W latach 1985-1989 wyeksportowano do Chin 679 autobusów H9-20.12 i H9-20.13.



1986

H10-30 - pierwszy w Polsce autobus z napędem hybrydowym. Projekt zrealizowany wspólnie z Politechniką Krakowską.



Uruchomiono produkcję całkiem nowej przyczepy o ładownoœci 12 ton typ P-4.



1988

Prowadzone są dalsze prace nad autobusem H6. Powstają kolejno prototypy autobusów: międzymiastowego H6-06 zespół napędowo-jezdny TAM, miejskiego H6-03 silnik Andoria SW266, zespoły jezdne STAR i furgonu H6-50 o takiej samej kompletacji.





Eksport autobusów H9-20 do Ghany.



1989

Od roku 1989 trwają prace nad prototypem autobusu H10-10, który miał zastąpić produkowany model H9-20. Powstaje prototyp autobusu H10-10P, zmodernizowana sylwetka autobusu H9-20.



Prototyp autobusu H10-10 z silnikiem 6CT107-2/A1/3 o mocy 125 kW z WSW Andrychów.



Powstaje kolejny prototyp autobusu H6-07 w wersji międzymiastowej w którym zastosowano zespoły napędowo-jezdne TAM.



Zabudowy na wykonanych dla Ikarusa podwozi H6. Powstają autobusy: miejski H6-30 i międzymiastowy H6-05. W obydwu autobusach zostały zamontowane zespoły napędowe STAR 370.



Opracowano zmodernizowaną wersję H6-50 z rozsuwanymi drzwiami bocznymi, zespół napędowy WSW Andrychów 4CT107, zespoły jezdne STAR Starachowice.



Przyczepa jednoosiowa oznaczona symbolem D-752.



Wiek XIX <<<< 1900-13 <<<< 1914-27 <<<< 1928-44 <<<< 1944-49 <<<< 1950-57 <<<< 1958-66 <<<< 1967-74 <<<<
<<<< 1975-80 <<<< 1981-89 >>>> 1990-95 >>>> 1996-2000 >>>> 2001-03 >>>> 2004-06 >>>> 2007 >>>>
>>>> 2008 >>>> 2009 >>>> 2010 >>>> 2011 >>>> 2012 >>>> 2013 >>>> 2014 >>>> 2015 >>>> 2016 >>>> 2017
© 2007 - 2017 Szczudlik
stat4u