Historia Autosanu
Lata 1990 - 1995
1990

W 1990 roku zakład zmienił swój status prawny i przekształcił się w jednoosobowa spółkę Skarbu Państwa i od tej nosi nazwę AUTOSAN S.A.

Rozpoczęcie produkcji autobusu H10-12.04 z silnikiem WS Mielec SWT11.



Autobus H10-11.19, wykonany na zamówienie grupy muzycznej Curtis International. Autobus napędzał 8-cylindrowy, widlasty silnik TAM chłodzony powietrzem o mocy 188 kW (256 KM), który współpracował z 6-stopniową, mechaniczną skrzynią biegów FPS S6-90.





H6-06 na zespołach napędowo-jezdnych TAM.



Powstaje prototyp autobusu przystosowanego do obsługi komunikacji dalekobieżnej, H6-07 Lux.





W tym samym roku powstaje kolejny egzemplarz autobusu H6-07, oznaczony H6-07.01, wykonany ściśle według zamówienia klienta z Norwegii.

Powstaje również bardzo ciekawy prototyp autobusu H6 na podwoziu IVECO TurboDaily 49-10.





Produkcja autobusów H9-20.33 "Sklep".



Autobusy na Dziale Badań.



Pod koniec roku 1990 wykonano dwa prototypy autobusów H10-10.01. Bryła nadwozia była zunifikowana z produkowanym autobusem H10-11. W autobusach montowano silnik 6CT107-2/A1/3 o mocy 125 kW z WSW Andrychów, a zespoły jezdne pochodziły z STAR Starachowice. W pierwszym zamontowano most o przełożeniu 4,75 a w drugim most o przełożeniu 5,43



Rysunek ofertowy autobusu H10-10. Rys. W. Szczudlik


1990 uruchomiono produkcję przyczepy D-777.



Naczepy samochodowe trzyosiowe S36R2Z i S36R2T produkowane przez SFA na licencji włoskiej firmy PIACENZA.



Furgon izotermiczny typ 520 na podwoziu STAR 200.



1991

Na początku roku 1991 wykonano kolejne dwa prototypy autobusów H10-10.01. Zmieniono ścianę przednią poprzez wyeliminowanie klapy, obniżono przednią część dachu. Zespoły napędowe jezdne jak w prototypie numer dwa z 1990 roku.



Od roku 1991 w najdroższej odmianie autobusu H10-12.18 postanowiono zamontować silnik Cummins LT10B o pojemności 10 litrów i mocy 250 KM EURO I.



MTP Poznań 1991 - na wystawie prezentowano autobusy: H6-07 Lux i H10-11.19.



Kolejny prototyp autobusu H6-07, autobus bardzo ciekawy, ponieważ zamontowano w nim 6-cio cylindrowy silnik 6c107 o mocy 138 KM z WSW Andrychów, zblokowany ze skrzynią biegów S5-45, zespoły jezdne TAM.



Powstają również trzy bardzo ciekawe prototypy autobusów na podwoziu ROBUR typ LD2002: H6-50 Furgon, H6-09.01 w wersji międzymiastowej i H6-09.02 TOWOS.



Furgon ogólnego przeznaczenia typ 520.000.21.00 na podwoziu STAR 1142.



Zestaw furgonowy typ 520 na bazie podwozia STAR 200 lub 1142 + nadwozie furgonowe typ 524 na podwoziu przyczepy D-50.



Furgon ogólnego przeznaczenia typ 525 na podwoziu przyczepy D 616.04.



1992

Autobus H10-12.21 z silnikiem Cummins LTA 10 B290 o mocy 290 KM , skrzynia biegów S6-90 z FPS Tczew. W autobusie zamontowano system ABS/ASR WABCO, testy autobusu prowadzono na torze Contidrom firmy Continental pod Hanowerem.



H10-12 z silnikiem OM 401 LA o mocy 213 kW zblokowanym ze skrzynią S6-90.



W roku 1992 zostają wprowadzone do produkcji autobusy H9-20.41 i H9-21.41. Główna różnica do wcześniejszych wersji polegała na wprowadzeniu zespołów jezdnych FON Radomsko w miejsce wcześniej stosowanych zespołów jezdnych z STAR Starachowice. W latach 1997 do 2003 wyprodukowano 1463 sztuki obu wersji.



Wyprodukowano serię informacyjną modelu H10-10, autobus wyposażano tylko w jeden silnik Andoria 6cT107-2/A-1/3 o mocy 170 KM, współpracujący z mechaniczną, 5-stopniową skrzynią biegów S5-60 z FPS Tczew. Zespoły jezdne Star Starachowice.



Powstają kolejne dwa prototypy autobusów H6-08 w wersji miejskiej i międzymiastowej z udziałem zespołów IVECO, tym razem dobudowy autobusów zamiast podwozia kompletnego wykorzystano silnik IVECO 8040.25 o mocy 115 KM, oraz zespoły jezdne - oś przednia z hamulcami tarczowymi i most tylny z hamulcami bębnowymi.



MTP Poznań 1992 - na wystawie prezentowano autobusy: H10-10 i H10-12.21.



1993

Na początku lipca 1993 roku Ministerstwo Finansów wyraża zgodę na przejęcie przez BDK Lublin 100% udziałów Spółki "Zasław". W 16 lipca BDK Lublin formalnie potwierdza przejęcie udziałów Spółki "Zasław". Definitywnie rozchodzą się drogi "Autosanu" i "Zasławia".

H9-20.41E z klimatyzatorem dla Egiptu.





Prototyp autobusu H6-20.01 z silnikiem WSW Andoria 4CT107/A1/6.



Autobus H6 ZK.



Autobus H6-56 TOWOS.



Autobus H6-50 FURGON.





1994

Autobus H10-10 użytkowany przez syberyjskiego użytkownika "Nieft-Gaz" z okręgu Tiumeńskiego w zachodniej Syberii. Autobus wyposażony był silnik Andoria, otrzymał dodatkowe ocieplenie podłogi, ścian bocznych i sufitu. Wprowadzono dodatkowe podgrzewania układu paliwowego. Droga 6500 km z Sanoka do miejsca przeznaczenia w "tiumeńskiej obłasti" 200 km od koła polarnego, została przejechana przez kierowcę Serwisu wciągu 9 dni. Do końca wyeksportowano jeszcze 11 autobusów tego typu.



28 lutego 1994 nastąpiło podpisanie umowy bankowej z BDK Lublin oraz pozostałymi wierzycielami. Podpisanie ugody dało firmie szansę na przeprowadzenie restrukturyzacji firmy i przekształcenie się z jednoosobowej spółki Skarbu państwa w spółkę akcyjną wierzycieli.

Wystawa autobusów w AUTOSAN.



Produkcja seryjna autobusów H10-10.02 z silnikiem 6CT107-2/A-1/3, montowany był również silnik Renault MIDR 060226W EURO I, autobus miał oznaczenie
H10-10.02R.




Autobus H10-12.




W roku 1994 powrócono do koncepcji autobusu miejskiego o średniej pojemności, dedykowany do komunikacji miejskiej dla małych i średnich miast. W latach 1994 i 1995 powstaje kilka prototypów A1010M. Różniły się one zespołami napędowymi, Cummnins B5,9; Renault MIDR; Mercedes-Benz OM366A, stosowano skrzynie biegów automatyczne Voith i Allison, oraz mechaniczna FPS Tczew. Stylistyka autobusu była bardzo nowoczesna i nie odbiegała od autobusów zachodnich. Pierwsza partia próbna została wyprodukowana w 1994 roku. Przez dziesięć lat wyprodukowano 162 autobusy.



MTP Poznań. Na targach zostały wystawione autobusy:
- A1010M miejski z silnikiem Cummins B5,9-145 EURO 1 i skrzynią automatyczną VOITH MIDIMAT TA 12,5. Autobus okazał się hitem targów.
- H10-12.18 autobus turystyczny z silnikiem Cummins L10-B252 EURO1 i skrzynią mechaniczną FPS Tczew S6-90.
- H10-10.02R - autobus międzymiastowy z silnikiem Renault MIDR 06.02.26W EURO 1 i skrzynią FPS Tczew S5-60.





Autobus H10-11 dla Rosji - Syberia, na zdjęciu transport promem przez rzekę Ob.



Prototyp autobusu H6-10.01N z silnikiem 4CT107/A1/6.



Prototyp autobusu H6-20.01 z silnikiem WSW Andoria 4CT107/A1/6.



Autobus H6-56 TOWOS.



28 grudnia 1994 roku odbyło się walne zgromadzenie akcjonariuszy. Głównym udziałowcem została Spółka "Sobiesław Zasada Centrum SA", która posiada pakiet kontrolny wynoszący 51%.
AUTOSAN S A wchodzi w skład przedsiębiorstw Grupy Zasada.



1995

Produkowany jest autobus H10-11 w wersji H10-11.11 z układem drzwi 1-2-1,



H10-11.11N








oraz H10-11.21 z układem drzwi 1-0-1.



Autobus A1010M nr 2 tym razem z silnikiem MB OM 366 A EURO 1 i skrzynią automatyczną Allison MT 643.



W roku 1995 zaprezentowano prototyp autobusu klasy midi oznaczono symbolem A10-10T. Pojazd napędzany był silnikiem MB OM 366 LA spełniającym normy Euro-1, współpracujący z manualną przekładnią pięciobiegową z nadbiegiem typu TS5-70 z Tczewa. W budowie prototypu zastosowano mechaniczne zawieszenie oraz ramę nośną z modelu H10-10. Elementy poszycia ścian bocznych oraz dachu stanowiła blacha aluminiowa, mocowana do szkieletu metodą klejenia. Ściany przednia oraz tylna, również umocowane do szkieletu metodą klejenia, wykonane zostały z żywicy poliestrowej wzmacnianej włóknem szklanym. Szyby boczne, tylną oraz przednią wklejono do nadwozia. Nowy autobus otrzymał niezwykle nowoczesną stylistykę, obfitującą w modne obłości znane z Bovy Futury. Była to zapowiedź wymiany modeli z H10 na A10.



28.04-7.05 MTP Poznań 1995. AUTOSAN pokazał trzy autobusy; turystyczny A1010T z silnikiem OM 366L EURO 1 i skrzynią mechaniczną TS5-70, miejski A1010M z silnikiem MB typ OM366LA Euro1 i skrzynią automatyczną Allison MT643 i turystyczny Mercedes-Benz O350RHD Inter-city, którego montaż przemysłowy miał być realizowany w Sanoku.





Rozpoczęto produkcję autobusu H10-12.16. Do roku 2000 wyprodukowano 169 sztuk tego autobusu.



W roku 1995 zmodernizowano autobusy typu H10.



H10-11 z układem drzwi 2-0-2





H10-11 z układem drzwi 2-2-2



H10-11 z układem drzwi 1-2-1



Prototyp autobusu H6-20.02N z silnikiem Perkins 110T.



Prototyp autobusu H6-10.02LUX z silnikiem Perkins 110T.



Autobus H6-10.02 z silnikiem Perkins 110T.



Furgon ogólnego przeznaczenia typ 530 na podwoziu samochodu STAR 1142 lub 1142L.



Furgon typ 600 na podwoziu STAR 742 typ 610 na podwoziu STAR 200 i typ 620 na podwoziu 1142.



Wiek XIX <<<< 1900-13 <<<< 1914-27 <<<< 1928-44 <<<< 1944-49 <<<< 1950-57 <<<< 1958-66 <<<< 1967-74 <<<<
<<<< 1975-80 <<<< 1981-89 <<<< 1990-95 >>>> 1996-2000 >>>> 2001-03 >>>> 2004-06 >>>> 2007 >>>> 2008 >>>>
>>>> 2009 >>>> 2010 >>>> 2011 >>>> 2012 >>>> 2013 >>>> 2014 >>>> 2015 >>>> 2016 >>>> 2017 >>>> 2018 >>>>
>>>> 2019 >>>> 2020 >>>> 2021 >>>> 2022 >>>> 2023 >>>> 2024
© 2007 - 2024 Szczudlik
stat4u