|
|||||||||
Historia Autosanu | |||||||||
Lata 1990 - 1995 | |||||||||
1990
W 1990 roku zakład zmienił swój status prawny i przekształcił się w jednoosobowa spółkę Skarbu Państwa i od tej nosi nazwę AUTOSAN S.A. Rozpoczęcie produkcji autobusu H10-12.04 z silnikiem WS Mielec SWT11. Autobus H10-11.19, wykonany na zamówienie grupy muzycznej Curtis International. Autobus napędzał 8-cylindrowy, widlasty silnik TAM chłodzony powietrzem o mocy 188 kW (256 KM), który współpracował z 6-stopniową, mechaniczną skrzynią biegów FPS S6-90. H6-06 na zespołach napędowo-jezdnych TAM. Powstaje prototyp autobusu przystosowanego do obsługi komunikacji dalekobieżnej, H6-07 Lux. W tym samym roku powstaje kolejny egzemplarz autobusu H6-07, oznaczony H6-07.01, wykonany ściśle według zamówienia klienta z Norwegii. Powstaje również bardzo ciekawy prototyp autobusu H6 na podwoziu IVECO TurboDaily 49-10. Produkcja autobusów H9-20.33 "Sklep". Autobusy na Dziale Badań. Pod koniec roku 1990 wykonano dwa prototypy autobusów H10-10.01. Bryła nadwozia była zunifikowana z produkowanym autobusem H10-11. W autobusach montowano silnik 6CT107-2/A1/3 o mocy 125 kW z WSW Andrychów, a zespoły jezdne pochodziły z STAR Starachowice. W pierwszym zamontowano most o przełożeniu 4,75 a w drugim most o przełożeniu 5,43 |
|||||||||
Rysunek ofertowy autobusu H10-10. Rys. W. Szczudlik
|
1990 uruchomiono produkcję przyczepy D-777. Naczepy samochodowe trzyosiowe S36R2Z i S36R2T produkowane przez SFA na licencji włoskiej firmy PIACENZA. Furgon izotermiczny typ 520 na podwoziu STAR 200. 1991 Na początku roku 1991 wykonano kolejne dwa prototypy autobusów H10-10.01. Zmieniono ścianę przednią poprzez wyeliminowanie klapy, obniżono przednią część dachu. Zespoły napędowe jezdne jak w prototypie numer dwa z 1990 roku. Od roku 1991 w najdroższej odmianie autobusu H10-12.18 postanowiono zamontować silnik Cummins LT10B o pojemności 10 litrów i mocy 250 KM EURO I. MTP Poznań 1991 - na wystawie prezentowano autobusy: H6-07 Lux i H10-11.19. Kolejny prototyp autobusu H6-07, autobus bardzo ciekawy, ponieważ zamontowano w nim 6-cio cylindrowy silnik 6c107 o mocy 138 KM z WSW Andrychów, zblokowany ze skrzynią biegów S5-45, zespoły jezdne TAM. Powstają również trzy bardzo ciekawe prototypy autobusów na podwoziu ROBUR typ LD2002: H6-50 Furgon, H6-09.01 w wersji międzymiastowej i H6-09.02 TOWOS. Furgon ogólnego przeznaczenia typ 520.000.21.00 na podwoziu STAR 1142. Zestaw furgonowy typ 520 na bazie podwozia STAR 200 lub 1142 + nadwozie furgonowe typ 524 na podwoziu przyczepy D-50. Furgon ogólnego przeznaczenia typ 525 na podwoziu przyczepy D 616.04. 1992 Autobus H10-12.21 z silnikiem Cummins LTA 10 B290 o mocy 290 KM , skrzynia biegów S6-90 z FPS Tczew. W autobusie zamontowano system ABS/ASR WABCO, testy autobusu prowadzono na torze Contidrom firmy Continental pod Hanowerem. H10-12 z silnikiem OM 401 LA o mocy 213 kW zblokowanym ze skrzynią S6-90. W roku 1992 zostają wprowadzone do produkcji autobusy H9-20.41 i H9-21.41. Główna różnica do wcześniejszych wersji polegała na wprowadzeniu zespołów jezdnych FON Radomsko w miejsce wcześniej stosowanych zespołów jezdnych z STAR Starachowice. W latach 1997 do 2003 wyprodukowano 1463 sztuki obu wersji. Wyprodukowano serię informacyjną modelu H10-10, autobus wyposażano tylko w jeden silnik Andoria 6cT107-2/A-1/3 o mocy 170 KM, współpracujący z mechaniczną, 5-stopniową skrzynią biegów S5-60 z FPS Tczew. Zespoły jezdne Star Starachowice. Powstają kolejne dwa prototypy autobusów H6-08 w wersji miejskiej i międzymiastowej z udziałem zespołów IVECO, tym razem dobudowy autobusów zamiast podwozia kompletnego wykorzystano silnik IVECO 8040.25 o mocy 115 KM, oraz zespoły jezdne - oś przednia z hamulcami tarczowymi i most tylny z hamulcami bębnowymi. MTP Poznań 1992 - na wystawie prezentowano autobusy: H10-10 i H10-12.21. 1993 Na początku lipca 1993 roku Ministerstwo Finansów wyraża zgodę na przejęcie przez BDK Lublin 100% udziałów Spółki "Zasław". W 16 lipca BDK Lublin formalnie potwierdza przejęcie udziałów Spółki "Zasław". Definitywnie rozchodzą się drogi "Autosanu" i "Zasławia". H9-20.41E z klimatyzatorem dla Egiptu. Prototyp autobusu H6-20.01 z silnikiem WSW Andoria 4CT107/A1/6. Autobus H6 ZK. Autobus H6-56 TOWOS. Autobus H6-50 FURGON. 1994 Autobus H10-10 użytkowany przez syberyjskiego użytkownika "Nieft-Gaz" z okręgu Tiumeńskiego w zachodniej Syberii. Autobus wyposażony był silnik Andoria, otrzymał dodatkowe ocieplenie podłogi, ścian bocznych i sufitu. Wprowadzono dodatkowe podgrzewania układu paliwowego. Droga 6500 km z Sanoka do miejsca przeznaczenia w "tiumeńskiej obłasti" 200 km od koła polarnego, została przejechana przez kierowcę Serwisu wciągu 9 dni. Do końca wyeksportowano jeszcze 11 autobusów tego typu. 28 lutego 1994 nastąpiło podpisanie umowy bankowej z BDK Lublin oraz pozostałymi wierzycielami. Podpisanie ugody dało firmie szansę na przeprowadzenie restrukturyzacji firmy i przekształcenie się z jednoosobowej spółki Skarbu państwa w spółkę akcyjną wierzycieli. Wystawa autobusów w AUTOSAN. Produkcja seryjna autobusów H10-10.02 z silnikiem 6CT107-2/A-1/3, montowany był również silnik Renault MIDR 060226W EURO I, autobus miał oznaczenie H10-10.02R. Autobus H10-12. W roku 1994 powrócono do koncepcji autobusu miejskiego o średniej pojemności, dedykowany do komunikacji miejskiej dla małych i średnich miast. W latach 1994 i 1995 powstaje kilka prototypów A1010M. Różniły się one zespołami napędowymi, Cummnins B5,9; Renault MIDR; Mercedes-Benz OM366A, stosowano skrzynie biegów automatyczne Voith i Allison, oraz mechaniczna FPS Tczew. Stylistyka autobusu była bardzo nowoczesna i nie odbiegała od autobusów zachodnich. Pierwsza partia próbna została wyprodukowana w 1994 roku. Przez dziesięć lat wyprodukowano 162 autobusy. MTP Poznań. Na targach zostały wystawione autobusy: - A1010M miejski z silnikiem Cummins B5,9-145 EURO 1 i skrzynią automatyczną VOITH MIDIMAT TA 12,5. Autobus okazał się hitem targów. - H10-12.18 autobus turystyczny z silnikiem Cummins L10-B252 EURO1 i skrzynią mechaniczną FPS Tczew S6-90. - H10-10.02R - autobus międzymiastowy z silnikiem Renault MIDR 06.02.26W EURO 1 i skrzynią FPS Tczew S5-60. Autobus H10-11 dla Rosji - Syberia, na zdjęciu transport promem przez rzekę Ob. Prototyp autobusu H6-10.01N z silnikiem 4CT107/A1/6. Prototyp autobusu H6-20.01 z silnikiem WSW Andoria 4CT107/A1/6. Autobus H6-56 TOWOS. 28 grudnia 1994 roku odbyło się walne zgromadzenie akcjonariuszy. Głównym udziałowcem została Spółka "Sobiesław Zasada Centrum SA", która posiada pakiet kontrolny wynoszący 51%. AUTOSAN S A wchodzi w skład przedsiębiorstw Grupy Zasada. 1995 Produkowany jest autobus H10-11 w wersji H10-11.11 z układem drzwi 1-2-1, H10-11.11N oraz H10-11.21 z układem drzwi 1-0-1. Autobus A1010M nr 2 tym razem z silnikiem MB OM 366 A EURO 1 i skrzynią automatyczną Allison MT 643. W roku 1995 zaprezentowano prototyp autobusu klasy midi oznaczono symbolem A10-10T. Pojazd napędzany był silnikiem MB OM 366 LA spełniającym normy Euro-1, współpracujący z manualną przekładnią pięciobiegową z nadbiegiem typu TS5-70 z Tczewa. W budowie prototypu zastosowano mechaniczne zawieszenie oraz ramę nośną z modelu H10-10. Elementy poszycia ścian bocznych oraz dachu stanowiła blacha aluminiowa, mocowana do szkieletu metodą klejenia. Ściany przednia oraz tylna, również umocowane do szkieletu metodą klejenia, wykonane zostały z żywicy poliestrowej wzmacnianej włóknem szklanym. Szyby boczne, tylną oraz przednią wklejono do nadwozia. Nowy autobus otrzymał niezwykle nowoczesną stylistykę, obfitującą w modne obłości znane z Bovy Futury. Była to zapowiedź wymiany modeli z H10 na A10. 28.04-7.05 MTP Poznań 1995. AUTOSAN pokazał trzy autobusy; turystyczny A1010T z silnikiem OM 366L EURO 1 i skrzynią mechaniczną TS5-70, miejski A1010M z silnikiem MB typ OM366LA Euro1 i skrzynią automatyczną Allison MT643 i turystyczny Mercedes-Benz O350RHD Inter-city, którego montaż przemysłowy miał być realizowany w Sanoku. Rozpoczęto produkcję autobusu H10-12.16. Do roku 2000 wyprodukowano 169 sztuk tego autobusu. W roku 1995 zmodernizowano autobusy typu H10. H10-11 z układem drzwi 2-0-2 H10-11 z układem drzwi 2-2-2 H10-11 z układem drzwi 1-2-1 Prototyp autobusu H6-20.02N z silnikiem Perkins 110T. Prototyp autobusu H6-10.02LUX z silnikiem Perkins 110T. Autobus H6-10.02 z silnikiem Perkins 110T. Furgon ogólnego przeznaczenia typ 530 na podwoziu samochodu STAR 1142 lub 1142L. Furgon typ 600 na podwoziu STAR 742 typ 610 na podwoziu STAR 200 i typ 620 na podwoziu 1142.
Wiek XIX
<<<<
1900-13
<<<<
1914-27
<<<<
1928-44
<<<<
1944-49
<<<<
1950-57
<<<<
1958-66
<<<<
1967-74
<<<<
|
<<<<
1975-80
<<<<
1981-89
<<<<
1990-95
>>>>
1996-2000
>>>>
2001-03
>>>>
2004-06
>>>>
2007
>>>>
2008
>>>>
|
>>>>
2009
>>>>
2010
>>>>
2011
>>>>
2012
>>>>
2013
>>>>
2014
>>>>
2015
>>>>
2016
>>>>
2017
>>>>
2018
>>>>
|
>>>>
2019
>>>>
2020
>>>>
2021
>>>>
2022
>>>>
2023
>>>>
2024
|
© 2007 - 2024
Szczudlik
|
|
|