Historia Autosanu
Lata 1950 - 1957
1950

Sanocka Fabryka Wagonów "SANOWAG"





Wagon cysterna typ W73/I dla Toruńskich Zakładów Przemysłu Fosforowego.



Wagon cysterna czteroosiowa W65 dla Centrali Produktów Naftowych w Warszawie.



Trak samojezdny.




W roku 1950 w Sanockiej Fabryce Wagonów rozpoczęto produkcję autobusów. Były to autobusy na podwoziu Fiat 666RN. Produkcja tych autobusów ograniczała się do montażu szkieletowego nadwozia, wyprodukowano ich 71 sztuk. Autobus był przeznaczony do obsługi międzymiastowej, mogący przewozić 44 osoby.










Rozpoczęto również produkcję przyczep typu 3P. Konstrukcja przyczepy była kopią jednej z przyczep niemieckich z okresu wojny. Do końca roku 1951 wyprodukowano ok. 1210 przyczep do ciągników i samochodów ciężarowych Star 20.



1951

Całkowicie zaprzestano produkcję wagonów kolejowych, którą przeniesiono do Wrocławia, Zielonej Góry i Poznania. Fabryka przechodzi pod zarząd Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie.



Pod koniec roku 1951 powstaje prototyp pierwszego, całkowicie polskiego autobusu Star N50.



Zastosowane rozwiązania konstrukcyjne nie spełniły postawionych przed nim zadań. Największym problemem okazała się trwałość nadwozi. Nie zdecydowano się na podjęcie produkcji.

1952

W latach 1948-52 wykonano 72 wagony dla Warszawy, 12 dla Krakowa, 20 dla Poznania i 14 dla Gdańska. W sumie po wojnie wykonano 120 wagonów tramwajowych. Produkcję wagonów tramwajowych zakończono w roku 1952.





Prowadzenie prac konstrukcyjnych nad doskonaleniem konstrukcji N50. Powstaje prototyp autobusu osobowo-towarowego N51.



Prototyp autobusu N51 został wykonany w zakładach IFA Halle NRD.



Do produkcji została zatwierdzona wersja autobusu N52. W roku 1952 roku wykonano serię informacyjną 20 sztuk autobusów. Konstrukcja metalowa z dużą ilością drewnianych elementów, było pracochłonna i ograniczała wielkość produkcji. Zapotrzebowanie na autobusy było ogromne i przy małej produkcji nie można było zaspokoić potrzeb przewoźników. Ponadto autobusy z uwagi na warunki techniczno-eksploatacyjne, mogły przewozić niewielu pasażerów. W sumie w latach 1952-1957 wyprodukowano ponad 3300 autobusów. W tamtym czasie były to najpopularniejsze pojazdy w transporcie międzymiastowym.





W latach 1952-1955 produkowano wózki do przewozu motopomp strażackich o symbolu P-81. Łącznie wykonano 2928 wózków.





W latach 1952-1953 w sanockim zakładzie powstaje nowy samochód gaśniczy N71 i N72, wykorzystujący zespoły samochodu ciężarowego Star 20.





Samochód gaśniczy N71 - oznaczenie strażackie GM-8.



Samochód gaśniczy N72 - oznaczenie strażackie GA-16.



Cykl produkcyjny samochodu strażackiego N71.



W 1952 zakład przejmuje zabudowania w Zasławiu po byłej Fabryce Celulozy. Budynki wyremontowano i przystąpiono w nich do produkcji przyczep.



W czerwcu z detali i części wyprodukowanych w Sanoku rozpoczęto montaż unowocześnionej przyczepy P-3.



W 1952 Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Motoryzacyjnego podejmuje prace nad następcą autobusu N52. Nowa konstrukcja miała wyelinować wady poprzednika, przewozić więcej pasażerów i mieć obniżoną masę autobusu. Przedprototyp autobusu H01 oznaczono N55.




1953

W 1953 roku zostaje uruchomiona produkcja samochodu strażackiego - beczkowozu N74 i N75.



1954

W 1954 roku zostaje uruchomiona produkcja przyczepy D-3, której konstrukcja powstała w Biurze Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie.





Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Motoryzacyjnego opracowuje założenia konstrukcyjne dla autobusu H01-S42-F01. Oznaczenie H01-S42-F01 zawiera w sobie kolejno: oznaczenie typu nadwozia, silnika i podwozia

Rysunek koncepcyjny autobusu. Zdjęcia pochodzą z gazety Automobilista nr 10/2014r.





Makieta gipsowa dołączona do założeń techniczno-konstrukcyjnych przyszłego H01. Zdjęcia pochodzą z gazety Automobilista nr 10/2014r.



1955

Rysunki prototypu autobusu H01. Zdjęcia pochodzą z gazety Automobilista nr 10/2014r.





Powstaje prototyp nowego autobusu o konstrukcji samonośnej. Samochód charakteryzował się stosunkowo niewielką masą własną, dzięki zastosowaniu nadwozia zgrzewanego z cienkich blach stalowych. Konstruktorem nadwozia był inż. Janusz Pawłowski.




Międzynarodowe Targi Poznańskie. Autobus N52 - Zdjęcie ze strony internetowej "Zwiedzamy MTP na Facebooku".



1956

Wiosną 1956 roku po wyburzeniu starej malarni oraz stolarni rozpoczęto budowę nowej hali lakierniczo-montażowej oraz dwupiętrowego "usługowca". W ciągu dwóch lat postawiono halę montażowo-lakierniczą przygotowaną specjalnie do produkcji autobusów.

1957

W 1957 roku wykonano prototyp autobusu turystycznego SFW-1 SANOK o niezwykle futurystycznym kształcie nadwozia, którego projektantem był Zdzisław Beksiński. Podobnie jak w przypadku autobusu San H01, zaprojektowane nadwozie było samonośne, po raz pierwszy umieszczono silnik
z tyłu autobusu. Na seryjną produkcję autobusów z takim rozwiązaniem technicznym, trzeba było czekać do roku 1973, tj. do chwili uruchomienia produkcji autobusu H9. Poniżej zamieszczone są: zdjęcia prototypowego autobusu i zdjęcia modelu.













Niestety Komisja Oceny Transportu Samochodowego w Warszawie w dniu 5 marca 1958 nie zatwierdziła autobusu do dalszych badań.

Próbna jazda autobusu H01 dookoła Polski.

Opracowanie dokumentacji konstrukcyjnej na wykonanie 10 sztuk serii próbnej autobusu SAN H01.


Uruchomiono przyczepę D-30, w której zarówno ściany boczne jak również podłoga została wykonana z blachy stalowej.



Wiek XIX <<<< 1900-13 <<<< 1914-27 <<<< 1928-44 <<<< 1944-49 <<<< 1950-57 >>>> 1958-66 >>>> 1967-74 >>>>
>>>> 1975-80 >>>> 1981-89 >>>> 1990-95 >>>> 1996-2000 >>>> 2001-03 >>>> 2004-06 >>>> 2007 >>>> 2008 >>>>
>>>> 2009 >>>> 2010 >>>> 2011 >>>> 2012 >>>> 2013 >>>> 2014 >>>> 2015 >>>> 2016 >>>> 2017 >>>> 2018 >>>>
>>>> 2019 >>>> 2020 >>>> 2021 >>>> 2022 >>>> 2023 >>>> 2024
© 2007 - 2024 Szczudlik
stat4u