![]() |
||||||
|
||||||
Historia Autosanu | ||||||
Lata 1914 - 1927 | ||||||
1914 - 1918 Wybuch wojny nastąpił w ważnym dla sanockiej fabryki momencie. Po połączeniu z krakowską Spółką L. Zieleniewskiego zakład jeszcze w 1913 roku rozpoczął planowaną modernizację. Wojna przerwała ten proces. W dniu 6 października 1914 r. rozpoczęła się okupacja zakładu przez wojska carskie. Zakład pozbawiony znacznej części załogi nie przedstawiał dla okupanta większej zdolności produkcyjnej. Stał się jednak przedmiotem rekwizycji i grabieży. Wojska carskie do końca okupacji, tj, do kwietnia 1915 r. wywiozły z Sanoka większość maszyn i urządzeń, gotowe wyroby - cysterny i inne wagony, zapasy szlachetnego drewna oraz inne surowce i materiały. W opustoszałych halach fabrycznych urządzono warsztaty naprawcze rosyjskiego sprzętu wojennego, składy wojskowe, stajnie dla koni. Produkcja została wstrzymana całkowicie. Po wycofaniu wojsk carskich dopiero w czerwcu 1915 roku przystąpiono do usuwania szkód wojennych. Część wywiezionych maszyn odnaleziono w warsztatach kolejowych we Lwowie i Stryju, skąd po stwierdzeniu ich tożsamości przewieziono je z powrotem do Sanoka. We wrześniu 1915 r. rozpoczęto już normalną pracę. Dyrektorem naczelnym został wówczas Józef Chridoba. Zatrudniano w ograniczonym zakresie około 400 robotników, gdzie w roku 1908 zatrudniano 1175. W latach 1915/1916 sanocki zakład wyprodukował na zlecenie rządu austriackiego 304 wagony, a dla odbiorców prywatnych - 6 cystern, 10 wagonów tramwajowych, 5 kuchni polowych, 2 kotły parowe. W roku administracyjnym 1916/1917 dla potrzeb austriackiego Ministerstwa Kolei wyprodukowano w sanockiej wytwórni 560 wagonów dla odbiorców prywatnych, 10 cystern i 11 kotłów parowych. W rok później wykonano dla rządu austriackiego 347 wagonów, a w 1918 - 125 wagonów. W tym samym czasie wybudowano pierwszych 8 wagonów towarowych z przeznaczeniem na wagony pancerne dla wojska polskiego. ![]() Wózek z hamulcem do transportu drewna, 1917r. Archiwum Państwowe w Sanoku, nr rysunku 11918. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1919 - 1920 Po zakończeniu działań wojennych, produkcja w latach 1919-1920 pozostaje na niskim poziomie, firma głównie zajmowała się naprawą wagonów. W roku 1920, dzięki staraniom ówczesnego naczelnego dyrektora, zawarto umowę z rządem polskim na dostawę w ciągu dziesięciu lat 8000 wagonów towarowych i 2000 wagonów osobowych. Zaczyna się szybki rozwój przedsiębiorstwa, które w roku 1923 osiągnęło rekordowy wynik 1395 wyprodukowanych wagonów towarowych i 60 wagonów osobowych. Pracuje przy tym 1743 robotników. ![]() Wózek otwarty wąskotorowy z hamulcem do transportu drewna, 1919r. Archiwum Państwowe w Sanoku, nr rysunku 12295. ![]() ![]() Tokarnia i kuźnia Kocioł parowy lokomobilowy typu LN-60 wykonany przez Spółkę "L. Zieleniewski" Kraków, podwozie wykonane przez Fabrykę Wagonów i Maszyn w Sanoku. Kocioł parowy - zwany także lokomobilą służył do wytwarzania pary o ciśnieniu 10 atmosfer. Przeznaczony był do napędu maszyn i pomp parowych, ale wykorzystywano go również do podgrzewania i stabilizowania ropy naftowej oraz do ogrzewania obiektów kopalnianych. Kocioł opalano węglem, później także gazem ziemnym. Ciężar kotła 10 ton. ![]() ![]() 1921 ![]() Dwuosiowy wagon do transportu węgla. Archiwum Państwowe w Sanoku, sygnatura: 60/2/0/466. ![]() Wagon cysterna z hamulcem i ogrzewaniem do transportu melasy. Archiwum Państwowe w Sanoku, sygnatura: 60/2/0/468. ![]() 1922 ![]() Wagon tramwajowy doczepny dla Warszawy. ![]() 1923 ![]() Wagon cysternowy, 1923r. Archiwum Państwowe w Sanoku, nr rysunku 13708. ![]() ![]() 1924 W roku 1924 rząd zredukował zamówienie, zamiast 1200 wagonów fabryka dostarczyła jedynie 700 wagonów. W zamian za to fabryka otrzymała pozwolenie na przyjmowanie zamówień prywatnych. W tym okresie fabryka produkowała wagony towarowe wszelkich typów, normalno i wąskotorowe, wagony do przewozu mięsa, piwa, wagony zbiornikowe do przewozu ropy, nafty, spirytusu, kwasów, wózki dla kolejek leśnych, jaszczyki do lokomotyw, wozy tramwajowe i wagony osobowe. ![]() Czteroosiowy wagon osobowy I i II klasy z hamulcem ręcznym i wakuumowym. Archiwum Państwowe w Sanoku, rysunek nr 13857. ![]() Wagon dwuosiowy kryty z hamulcem ręcznym i wakuumowym. Archiwum Państwowe w Sanoku, sygnatura: 60/2/0/492. ![]() Wagon platformowy z ławą pokrętną. Archiwum Państwowe w Sanoku, sygnatura: 60/2/0/494. ![]() Czteroosiowy wagon osobowy I i II klasy z hamulcem ręcznym i wakuumowym. Archiwum Państwowe w Sanoku, nr rysunku 13857. ![]() Dwuosiowy wagon otwarty z hamulcem pneumatycznym. Archiwum Państwowe w Sanoku, nr rysunku 13955. ![]() Czteroosiowy wagon osobowy III klasy z hamulcem ręcznym i wakuumowym. Archiwum Państwowe w Sanoku, sygnatura: 60/2/0/501. ![]() Dwuosiowy wagon cysternowy z hamulcem. Archiwum Państwowe w Sanoku. ![]() Czteroosiowy wagon osobowy II i III klasy. Archiwum Państwowe w Sanoku, nr rysunku 13976. ![]() Wagon wąskotorowy otwarty typu W dla Pińczowskich Kolei Dojazdowych. ![]() Wagon kryty dla Pińczowskich Kolei Dojazdowych. ![]() Wagon wąskotorowy dla kolejek leśnych. ![]() Wagon tramwajowy motorowy dla Lwowa. ![]() Wagon do przewozu tłuszczów roślinnych. ![]() ![]() Wagon-lodówka do przewozu mięsa. ![]() Wagon do przewozu piwa. ![]() ![]() ![]() ![]() Wagon do przewozu skroplonych gazów. ![]() Pług śniegowy. Do 1925 roku fabryka wyprodukowała 15700 wagonów, w tym dla PKP 4800 sztuk. 1925 ![]() ![]() Wagony trzydziałowy do przewozu skroplonego gazu. ![]() Czteroosiowy wagon towarowy otwarty. Archiwum Państwowe w Sanoku, sygnatura: 60/2/0/497. ![]() Czteroosiowy wagon towarowy kryty. Archiwum Państwowe w Sanoku, sygnatura: 60/2/0/498. ![]() Samoczynny wyładowacz. Archiwum Państwowe w Sanoku, sygnatura: 60/2/0/507. ![]() Wagonik skrzyniowy bez hamulca obustronnie do wywracania. Archiwum Państwowe w Sanoku, sygnatura: 60/2/0/510. ![]() Wagonik z wywracalnymi ściankami bocznymi. Archiwum Państwowe w Sanoku, rysunek nr 14026. ![]() Czteroosiowy wagon towarowy kryty. Archiwum Państwowe w Sanoku, rysunek nr 14307. ![]() wagon cysternowy do transportu nafty z trzema oddzielnymi zbiornikami. Archiwum Państwowe w Sanoku, sygnatura: 60/2/0/537. ![]() Drezyna dla popędu nożnego z dwoma siedzeniami i z ławką na przodzie. Archiwum Państwowe w Sanoku, rysunek nr 15184. ![]() Cysterna trójdzielna. Archiwum Państwowe w Sanoku, rysunek nr 15198. ![]() Drezyna motorowa. Archiwum Państwowe w Sanoku, rysunek nr 15209. ![]() Dwuosiowy wagon do przewozu tłuszczów roślinnych. Archiwum Państwowe w Sanoku, rysunek nr 15226. ![]() Dwuosiowy wagon do transportu piwa. Archiwum Państwowe w Sanoku, sygnatura: 60/2/0/544. ![]() Dwuosiowy wagon do transportu piwa serii Spz. Archiwum Państwowe w Sanoku, sygnatura: 60/2/0/546. ![]() Zbiorniki na ropę. Archiwum Państwowe w Sanoku, rysunek nr 15345. 1926 Fabryczna straż pożarna. ![]() ![]() ![]() Fabryka wytwarzała na własne potrzeby energię elektryczną Na zdjęciu dwucylindrowa maszyna parowa o mocy 350 KM z generatorem do wytwarzania energii elektrycznej. ![]() W roku 1926 fabryka otrzymuje kolejne zamówienie rządowe, na dostawę wagonów. ![]() Wagon do przewozu bydła. ![]() Wagon towarowy kryty z serii Kd. ![]() Trójdzielna cysterna do przewozu materiałów ropopochodnych. ![]() Zestawienie czteroosiowego wagonu pocztowego. Archiwum Państwowe w Sanoku, nr rysunku 15346. ![]() Czteroosiowy wagon do przewozu robotników. Archiwum Państwowe w Sanoku, rysunek nr 15538. ![]() Trzyosiowy wagon pocztowy. Archiwum Państwowe w Sanoku, nr rysunku 30240. ![]() Projekt dwuosiowego wagonu platformowego z hamulcem dla Tramwai Lwowskich. Archiwum Państwowe w Sanoku, nr rysunku 30277. ![]() Czteroosiowy wagon kryty do przewozu mleka. Archiwum Państwowe w Sanoku, nr rysunku 15383. ![]() Elektryczny wagonik platformowy. Archiwum Państwowe w Sanoku, nr rysunku 15484. ![]() Dwuosiowy wagon do transportu mięsa serii Slmz. Archiwum Państwowe w Sanoku, nr rysunku 15498. ![]() Rysunek wagonu cysterny do przewozu kwasu siarczanego. Archiwum Państwowe w Sanoku, sygnatura: 60/2/0/469. ![]() Czteroosiowy wagonik skrzyniowy. Archiwum Państwowe w Sanoku, nr rysunku 15572. ![]() ![]() ![]() Wagon wąskotorowy samowyładowczy - skrzyniowy. ![]() ![]() Kierat produkowany przez Fabrykę Sanocką. ![]() Akcja Polskich Fabryk Maszyn i Wagonów, L. Zieleniewski w Krakowie, Lwowie i Sanoku SA. ![]() Kartka świąteczna wydana przez Sanocką firmę (kartka ze zbioru B.Łapiszczak). 1927 ![]() Czteroosiowy wagon motorowy osobowy III klasy. Archiwum Państwowe w Sanoku, sygnatura: 60/2/0/598. ![]() Wąskotorowy wagon towarowy kryty. Archiwum Państwowe w Sanoku, nr rysunku 16195. ![]() Dwuosiowy wagon osobowy. Archiwum Państwowe w Sanoku, sygnatura: 60/2/0/605. ![]() Wagony do przewozu skroplonego gazu na stacji w Sanoku. ![]() Wagon do przewozu długich belek. ![]() Wagony pocztowe na stacji w Sanoku. ![]() Wagon-cysterna trzydziałowa do przewozu produktów naftowych. ![]() Wagon cysterna dwudzielna. ![]() Wagon cysterna do przewozu kwasu azotowego dla Wytwórni Prochu Strzelniczego w Pionkach. ![]() Dwuosiowy wagon cysterna dla Przemysłowego Towarzystwa Przetworów Tłuszczowych "SATURNIA" w Trzebini. ![]() ![]() Szkielet drewniany oraz wózek dla czteroosiowego wagonu osobowego. |
||||||
Wiek XIX <<<< 1900-13 <<<< 1914-27 >>>> 1928-44 >>>> 1944-49 >>>> 1950-57 >>>> 1958-66 >>>> 1967-74 >>>> | ||||||
>>>> 1975-80 >>>> 1981-89 >>>> 1990-95 >>>> 1996-2000 >>>> 2001-03 >>>> 2004-06 >>>> 2007 >>>> 2008 >>>> | ||||||
>>>> 2009 >>>> 2010 >>>> 2011 >>>> 2012 >>>> 2013 >>>> 2014 >>>> 2015 >>>> 2016 >>>> 2017 >>>> 2018 >>>> | ||||||
>>>> 2019 >>>> 2020 >>>> 2021 >>>> 2022 >>>> 2023 >>>> 2024 >>>> 2025 | ||||||
© 2007 - 2025 Szczudlik | ||||||
![]() |