Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Historia Autosanu
Lata 1967 - 1974
1967

Rozpoczęto prace nad zupełnie nową konstrukcją autobusu. Jeszcze tym roku zmontowano 15 sztuk autobusów SANOS 09 z części dostarczonych
z jugosłowiańskiej firmy Karoseria Skopje.




Projekt produkcji autobusu SANOS A-9 przewidywał produkcje kilku wersji autobusu:


SANOS A-9 (35.120),
wersja międzymiastowa,
siedzenia wysokie sztywne

SANOS A-9 (35.100),
wersja międzymiastowa,
siedzenia niskie


SANOS A-9 (35.140),
wersja turystyczna


SANOS A-9 (35.300),
wersja podmiejska


SANOS A-9 (35.320), wersja podmiejska,
siedzenia wysokie sztywne


SANOS A-9 (35.360),
wersja miejska bez konduktora


SANOS A-9 (35.360A),
wersja miejska z konduktorem



Również w roku 1967 powstaje projekt autobusu Sanok 09. Jego przed prototyp powstaje w IV kwartale 1967 roku.









Rysunek ofertowy autobusu SANOK 09 Rys. W. Szczudlik


1968

Wykonano 4 sztuki autobusu Sanok 09.

Prototyp nr 1 autobusu Sanok 09 na wystawie MTM Poznań 1968.



Prototyp nr 2 autobusu Sanok 09



Prototyp nr 4 autobusu Sanok 09 (po raz pierwszy zastosowano świetliki dachowe).



Niezrealizowana koncepcja autobusu miejskiego Sanok 09. W zmienionej formie koncepcja ta została wykorzystana w 1969 roku projekcie autobusu H9-35.



Wykonano prototyp autobusu H-11.




Uruchomiono serię próbną przyczep objętościowych D-61.



Przyczepa D-44.



W 1968 roku rozpoczęto produkcję nadwozi specjalnych montowanych na podwoziach samochodów ciężarowych. Sanocka fabryka przejęła konstrukcję i produkcję furgonów z Zakładów Budowy Nadwozi Samochodowych w Kożuchowie. Furgony te produkowane były na podwoziu samochodu Star 25 w sześciu odmianach: ogólnego przeznaczenia N-94A, do przewozu odzieży N-95, do przewozu pieczywa N-96A, do przewozu wyrobów mięsnych N-97A, pogotowie techniczne N-98A oraz N-139 do przewozu żywych zwierząt

Furgon N-94A ogólnego przeznaczenia.



Furgon N-97A do przewozu wyrobów mięsnych - izotermiczny.



Furgon N-98A - pogotowie techniczne.


Furgon N139 - do przewozu żywych zwierząt.


MTP Poznań.


1969

Wykonano prototyp autobusu H-9 w wersji miejskiej




H9-36


W IV kwartale 1969 roku na niedokończonych halach zostaje uruchomiona produkcja skrzyniowej przyczepy rolniczej D-35S.



Dla komunikacji samochodowej zostaje uruchomiona produkcja przyczep skrzyniowych D-50. W latach 1969-1980 wykonano 56 462 sztuki tych przyczep.



Prototyp przyczepy D-65.



W 1969 roku opracowano konstrukcję furgonów ogólnego przeznaczenia różniące się od siebie wysokością N110, N111 i N112.


Jako wersję podstawową przyjęto furgon N110 o wysokości 3200 mm. Furgon N111 stanowi wersję podwyższoną do wysokości 3400 mm. Furgon N112 jest obniżony i ma wysokość 3000 mm.

Furgon ogólnego przeznaczenia N110-01 typ 500.


Furgon do przewozu pieczywa N110-03 typ 502.


1970

Furgon do przewozu mebli N110-05 typ 511.


Furgony N112.


Furgon izotermiczny N112-02 typ 509.


Furgon Pogotowie Techniczne N112-03 typ 516.


Furgon do przewozu żywca N113-01 typ 510 na podwoziu STAR 28.


Nodwozie furgonu na podwoziu przyczepy.


W 1970 roku zakończono budowę Zakładu Produkcji Przyczep w Zasławiu. Również w tym roku uruchomiono produkcję przyczep skrzyniowych D-50 z pałąkami i opończą.



Począwszy od 1970 wykonywano serie próbne autobusów H9, 1970 - 6 szt. 1971 - 6 szt. 1972 - 22 szt. i 1973 - 51 szt. Pojazdy te podlegały szeregu badaniom i jazd doświadczalnych, które umożliwiły doskonalenie konstrukcji przed podjęciem produkcji seryjnej.



1971

Wykonano prototyp autobusu H12.




Autobus H9 na testach drogowych.



1972

Autobusy H9-07 z silnikiem z 6c107/1 z II serii informacyjnej.



Autobus H9 z III serii informacyjnej.



W 1972 r. Zakład Przyczep w Zasławiu osiąga zdolność produkcyjną na poziomie 38 500 sztuk przyczep rocznie. Dla rolnictwa i komunikacji samochodowej zostaje uruchomiona produkcja przyczep samowyładowczych D-47 o ładowności 4,5 tony



Również w roku 1972 uruchomiono dla komunikacji samochodowej przyczepę skrzyniową D-83 o ładowności 10 ton.



Zestaw furgonowy N113 - furgon na podwoziu STAR 200 typ 522 i furgonu na przyczepie D-50 typ 523.



Zestaw furgonowy N113-05 typ 517 furgon na podwoziu JELCZ 315 i furgonu typ 518 na przyczepie D-83.



Furgon typ 518 na przyczepie D-83.



1973

W 1973 roku uruchomiono produkcję przyczepy skrzyniowej D-46 o ładowności 4500 kg.



Produkcja autobusu H100.



1974

22 lipca 1974 - oddanie do użytku nowej hali montażowej autobusów.



Dnia 27 lipca 1974 roku, po 17 latach produkcji, ostatni San z numerem kolejnym 33 273 zszedł z taśmy produkcyjnej AUTOSANU.



Ostatni autobus H-100 i pierwszy seryjny autobus H9.



W trzecim kwartale 1974 roku rozpoczyna się seryjna produkcja autobusu AUTOSAN H9-03. Autobus H-9 otwiera nową kartę w historii Sanockiej Fabryki Autobusów. Konstrukcja tego autobusu to bardzo duży postęp w stosunku do wcześniej produkowanych autobusów. Zalety nowej konstrukcji to: mocna rama podłużnicową podwozia współpracująca z półsamonośnym nadwoziem, silnik umieszczony z tyłu pojazdu, lepsze zabezpieczenie antykorozyjne poprzez zanurzeniowe gruntowanie i stosowanie lakierów piecowych, zastosowanie silników 6C107 z zapłonem samoczynnym opartym o licencję Leyland z WSW Andrychów i silnika starachowickiego typ 359, zastosowanie skrzyni biegów S5-45 produkowanej na licencji ZF przez FPS Tczew.

Autobus H9-03 z silnikiem WSW Andrychów typ 6c107.



Autobus H9-02 z silnikiem STAR Starachowice typ 359.





Rysunek ofertowy autobusu H9-02 Rys. W. Szczudlik


Prototyp autobusu H9-35 z silnikiem WSW Andrychów typ 6c107 i autobusu H9-33 z silnikiem STAR Starachowice typ 359.



Wszystkie autobusy H9 mogły być adaptowane do montażu urządzeń sanitarnych.





Prototyp autobusu H9 o długości 10m, H9-17 z silnikiem 6c107 z WSW Andoria.





Wyprawa badawcza autobusem H9-17 do Indii.



W sumie do roku 1979 wykonano 17178 sztuk autobusów H9 w wersji międzymiastowej.

Od 12 września 1974 do 13 listopada 1974 trwała wyprawa autobusem testowym H9-20 "Tropic" na Bliski Wschód. Celem wyprawy było przetestowanie autobusu w warunkach suchego tropiku.




Wiek XIX <<<< 1900-13 <<<< 1914-27 <<<< 1928-44 <<<< 1944-49 <<<< 1950-57 <<<< 1958-66 <<<< 1967-74 >>>>
>>>> 1975-80 >>>> 1981-89 >>>> 1990-95 >>>> 1996-2000 >>>> 2001-03 >>>> 2004-06 >>>> 2007 >>>>
>>>> 2008 >>>> 2009 >>>> 2010 >>>> 2011 >>>> 2012 >>>> 2013 >>>> 2014 >>>> 2015 >>>> 2016 >>>> 2017
© 2007 - 2017 Szczudlik
stat4u