|
||||||||||||
Historia Autosanu | ||||||||||||
Lata 1967 - 1974 | ||||||||||||
1967
Rozpoczęto prace nad zupełnie nową konstrukcją autobusu. Jeszcze tym roku zmontowano 15 sztuk autobusów SANOS 09 z części dostarczonych z jugosłowiańskiej firmy Karoseria Skopje. Projekt produkcji autobusu SANOS A-9 przewidywał produkcje kilku wersji autobusu:
|
||||||||||||
Rysunek ofertowy autobusu SANOK 09 Rys. W. Szczudlik
|
1968 Wykonano 4 sztuki autobusu Sanok 09. Prototyp nr 1 autobusu Sanok 09 na wystawie MTM Poznań 1968. Prototyp nr 2 autobusu Sanok 09 Prototyp nr 4 autobusu Sanok 09 (po raz pierwszy zastosowano świetliki dachowe). Wykonano prototyp autobusu H-11.
Charakterystyka techniczna prototypu autobusu H11
Charakterystyka techniczna prototypu autobusu H11 turystycznego Uruchomiono serię próbną przyczep objętościowych D-61. Przyczepa D-44. W 1968 roku rozpoczęto produkcję nadwozi specjalnych montowanych na podwoziach samochodów ciężarowych. Sanocka fabryka przejęła konstrukcję i produkcję furgonów z Zakładów Budowy Nadwozi Samochodowych w Kożuchowie. Furgony te produkowane były na podwoziu samochodu Star 25 w sześciu odmianach: ogólnego przeznaczenia N-94A, do przewozu odzieży N-95, do przewozu pieczywa N-96A, do przewozu wyrobów mięsnych N-97A, pogotowie techniczne N-98A oraz N-139 do przewozu żywych zwierząt Furgon N-94A ogólnego przeznaczenia. Furgon N-97A do przewozu wyrobów mięsnych - izotermiczny. Furgon N-98A - pogotowie techniczne. Furgon N139 - do przewozu żywych zwierząt. MTP Poznań. 1969 Wykonano prototyp autobusu H-9 w wersji miejskiej H9-36 W IV kwartale 1969 roku na niedokończonych halach zostaje uruchomiona produkcja skrzyniowej przyczepy rolniczej D-35S. Dla komunikacji samochodowej zostaje uruchomiona produkcja przyczep skrzyniowych D-50. W latach 1969-1980 wykonano 56 462 sztuki tych przyczep. Prototyp przyczepy D-65. W 1969 roku opracowano konstrukcję furgonów ogólnego przeznaczenia różniące się od siebie wysokością N110, N111 i N112. Jako wersję podstawową przyjęto furgon N110 o wysokości 3200 mm. Furgon N111 stanowi wersję podwyższoną do wysokości 3400 mm. Furgon N112 jest obniżony i ma wysokość 3000 mm. Furgon ogólnego przeznaczenia N110-01 typ 500. Furgon do przewozu pieczywa N110-03 typ 502. 1970 Furgon do przewozu mebli N110-05 typ 511. Furgony N112. Furgon izotermiczny N112-02 typ 509. Furgon Pogotowie Techniczne N112-03 typ 516. Furgon do przewozu żywca N113-01 typ 510 na podwoziu STAR 28. Nodwozie furgonu na podwoziu przyczepy. W 1970 roku zakończono budowę Zakładu Produkcji Przyczep w Zasławiu. Również w tym roku uruchomiono produkcję przyczep skrzyniowych D-50 z pałąkami i opończą. Począwszy od 1970 wykonywano serie próbne autobusów H9, 1970 - 6 szt. 1971 - 6 szt. 1972 - 22 szt. i 1973 - 51 szt. Pojazdy te podlegały szeregu badaniom i jazd doświadczalnych, które umożliwiły doskonalenie konstrukcji przed podjęciem produkcji seryjnej. 1971 Wykonano prototypy autobusu H12. Autobus H9 na testach drogowych. 1972 Autobusy H9-07 z silnikiem z 6c107/1 z II serii informacyjnej. Autobus H9 z III serii informacyjnej. W 1972 r. Zakład Przyczep w Zasławiu osiąga zdolność produkcyjną na poziomie 38 500 sztuk przyczep rocznie. Dla rolnictwa i komunikacji samochodowej zostaje uruchomiona produkcja przyczep samowyładowczych D-47 o ładowności 4,5 tony Również w roku 1972 uruchomiono dla komunikacji samochodowej przyczepę skrzyniową D-83 o ładowności 10 ton. Zestaw furgonowy N113 - furgon na podwoziu STAR 200 typ 522 i furgonu na przyczepie D-50 typ 523. Zestaw furgonowy N113-05 typ 517 furgon na podwoziu JELCZ 315 i furgonu typ 518 na przyczepie D-83. Furgon typ 518 na przyczepie D-83. 1973 W 1973 roku uruchomiono produkcję przyczepy skrzyniowej D-46 o ładowności 4500 kg. Produkcja autobusu H100. 1974 Makieta zakładu po rozbudowie. 22 lipca 1974 - oddanie do użytku nowej hali montażowej autobusów. Dnia 27 lipca 1974 roku, po 17 latach produkcji, ostatni San z numerem kolejnym 33 273 zszedł z taśmy produkcyjnej AUTOSANU. Ostatni autobus H-100 i pierwszy seryjny autobus H9. W trzecim kwartale 1974 roku rozpoczyna się seryjna produkcja autobusu AUTOSAN H9-03. Autobus H-9 otwiera nową kartę w historii Sanockiej Fabryki Autobusów. Konstrukcja tego autobusu to bardzo duży postęp w stosunku do wcześniej produkowanych autobusów. Zalety nowej konstrukcji to: mocna rama podłużnicową podwozia współpracująca z półsamonośnym nadwoziem, silnik umieszczony z tyłu pojazdu, lepsze zabezpieczenie antykorozyjne poprzez zanurzeniowe gruntowanie i stosowanie lakierów piecowych, zastosowanie silników 6C107 z zapłonem samoczynnym opartym o licencję Leyland z WSW Andrychów i silnika starachowickiego typ 359, zastosowanie skrzyni biegów S5-45 produkowanej na licencji ZF przez FPS Tczew. Autobus H9-03 z silnikiem WSW Andrychów typ 6c107. Autobus H9-02 z silnikiem STAR Starachowice typ 359.
| Rysunek ofertowy autobusu H9-02 Rys. W. Szczudlik
| Prototyp autobusu H9-35 z silnikiem WSW Andrychów typ 6c107 i autobusu H9-33 z silnikiem STAR Starachowice typ 359. Wszystkie autobusy H9 mogły być adaptowane do montażu urządzeń sanitarnych. Prototyp autobusu H9 o długości 10m, H9-17 z silnikiem 6c107 z WSW Andoria. Wyprawa badawcza autobusem H9-17 do Indii. W sumie do roku 1979 wykonano 17178 sztuk autobusów H9 w wersji międzymiastowej. Od 12 września 1974 do 13 listopada 1974 trwała wyprawa autobusem testowym H9-20 "Tropic" na Bliski Wschód. Celem wyprawy było przetestowanie autobusu w warunkach suchego tropiku.
Wiek XIX
<<<<
1900-13
<<<<
1914-27
<<<<
1928-44
<<<<
1944-49
<<<<
1950-57
<<<<
1958-66
<<<<
1967-74
>>>>
|
>>>>
1975-80
>>>>
1981-89
>>>>
1990-95
>>>>
1996-2000
>>>>
2001-03
>>>>
2004-06
>>>>
2007
>>>>
2008
>>>>
|
>>>>
2009
>>>>
2010
>>>>
2011
>>>>
2012
>>>>
2013
>>>>
2014
>>>>
2015
>>>>
2016
>>>>
2017
>>>>
2018
>>>>
|
>>>>
2019
>>>>
2020
>>>>
2021
>>>>
2022
>>>>
2023
>>>>
2024
|
© 2007 - 2024
Szczudlik
|
|
|